(bedrijfsreportage gepubliceerd in De Binnenvaartkrant op 25 maart 2014)
Bovi Scheeps- en Projectinrichting was sinds 1946 een gerenommeerde naam in scheepsinrichting voor de cruisemarkt. Toen het familiebedrijf vorig jaar jammerlijk failliet ging, kreeg directeur Henk Jan Vissia al snel van diverse relaties – zowel klanten als leveranciers – de vraag om door te gaan. Samen met Niek Staman – collega bij Bovi – hakte hij snel de knoop door: er was voldoende vraag en draagvlak. Nu runnen zij samen vanuit hartje Almelo Vista Interior Projects.
Henk Jan Vissia (l.) en Niek Staman voor het kantoor van Vista in hartje Almelo (foto Jan Johan ten Have).
De kracht van Vista ligt in het totaal ontzorgen van klanten bij complexe interieurprojecten, van volledige nieuwe interieurinrichting tot renovatie van bestaande interieurs. Vista Interior Projects is een one-stop-shop voor klanten in de rivercruise, offshore- en projectenmarkt die hun schip, platform, hotel of ander project willen (her)inrichten. Vista beheert projecten van ontwerp tot levering en verzorgt het structureel onderhoud van de complete inrichting.
Vista heeft de beschikking over een groot netwerk van sterke en betrouwbare leveranciers op het gebied van onder meer meubels, bedden, tapijt, stoffen, wanden, sanitair en stoffering. In grastapijt heeft Vista exclusiviteit van een grote Nederlandse fabrikant, als enige in de scheepvaartsector kan Vista orders rechtstreeks bij de fabrikant plaatsen. Deze warmtewerende en geluidsisolerende dekbekleding is leverbaar in elk dessin. Daarbij is in de cruisevaart vooral de teaklook erg in trek. ,,Wij leveren ook als groothandel aan andere interieurbouwers omdat wij geloven in samenwerking’’, zegt Staman.
Het bedrijf combineert inhoudelijke kennis op het gebied van stoffen, meubel- en interieurbouw en tapijt met ruime ervaring in de cruisebranche. Zo zijn Staman en Vissia gewend om te gaan met de tijdsdruk die er in deze scheepvaarttak ligt op nieuwbouw- en vooral renovatieprojecten. Van het moment van de laatste cruise in het najaar tot de eerste van het volgende voorjaar moeten projecten volledig worden afgerond. ,,Cruisereders hoeven niet hun best te doen om ons te overtuigen van het belang van tijdig afronden van projecten. Daarmee zijn wij bekend en kunnen we omgaan’’, licht Vissia toe. Basis van Vista zijn de kwaliteiten van beide oprichters, die elkaar uitstekend aanvullen: het commerciële talent en netwerk in de scheepvaart van Vissia in combinatie met Staman’s kennis en kunde op het gebied van projectmanagement en –control en jarenlange ervaring als projectmanager.
Het complexe van de projecten ligt in de tijdsdruk in combinatie met het grote aantal toeleveranciers. Vissia: ,,Wij werken in veel gevallen met wel dertig tot veertig verschillende leveranciers. Ons onderscheidend vermogen ligt in het managen, het coördineren van het project op locatie, waar in Europa ook. Wij zitten daadwerkelijk midden in onze projecten, weten altijd wat er wanneer gebeurt aan boord. Dit combineren wij met korte lijnen en goede bereikbaarheid, zodat wij altijd snel persoonlijk antwoord kunnen geven op vragen van klanten en snel kunnen anticiperen op bijvoorbeeld veranderingen of speciale wensen.
Vista Interior Projects onderscheidt zich van voorganger Bovi door de productie van interieurdelen en meubilair geheel over te laten aan externe partijen. De acquisitie en orderafhandeling verzorgt Vista zelf, evenals het inmeten, ontwerpen, inkoop en aansturing van de montage. ,,Kort gezegd coördineren wij complete inrichtingsprojecten in de rivercruisemarkt. We doen veel zelf en doen waar nodig een beroep op externe expertise’’, zegt Vissia.
Het logo van Vista valt op: nummer 13 omgekeerd Het idee komt uit de wielersport, waar uit bijgeloof dit ongeluksgetal vaak ondersteboven wordt gedragen. Het nummer refereert aan de oprichtingsdag: vrijdag de 13e. En dat ook nog eens in het jaar ’13. Erg ongelukkig verloopt het echter allemaal niet, integendeel. Vista kende een flitsende start en een hectisch eerste winterseizoen met een goed gevulde orderportefeuille, met onder meer een nieuwbouwproject van een cruiseschip voor Scylla AG. Staman en Vissia zijn dan ook vol vertrouwen voor de toekomst, waarbij het kantoor in hartje Almelo de uitvalsbasis is voor projecten over de hele wereld.
Speak Your Mind