FOXHOL – Voor het eerst is in Noord-Nederland een op LNG aangedreven kustvaartschip gebunkerd. In de LNG-tanks van nieuwbouwcoaster Sefarina werd dinsdagmiddag bij scheepswerf SCHN in Foxhol 36 ton vloeibaar aardgas gepompt. De bunkering verliep probleemloos.
De Sefarina is de eerste van vooralsnog twee LNG-coasters die SCHN bouwt in opdracht van Chemgas Shipping. De tweede – de Sundowner – is al in aanbouw en komt naar verwachting eind dit jaar in de vaart.
De reder gaat de tankers inzetten voor transport van industriële gassen zoals ammoniak en LPG in Noordwest-Europa. Chemgas zet hiermee een grote stap om klaar te zijn voor toekomstige emissie-eisen binnen de Europese scheepvaart. Deze maritieme energietransitie verkeert nog in de beginfase.
Voorzorgsmaatregelen
Voor de bunkering door twee tankauto’s van Schenk LNG Tanktransport waren qua veiligheid strikte voorzorgsmaatregelen getroffen. Zo lag de scheepvaart op het Winschoterdiep gedurende enkele uren stil. Ook was er een veiligheidszone van vijftig meter rondom het bunkerpunt afgezet. Daarbinnen mochten zich enkel gecertificeerde medewerkers bevinden.
Deze maatregelen werden genomen in constructief overleg met toezichthouder Omgevingsdienst Groningen. ,,Hiervoor doorliepen wij een ongeveer zes weken durende procedure, waaraan de gemeente Hoogezand-Sappemeer – die voor het bunkeren de gedoogvergunning af gaf – en de provincie Groningen als formeel bevoegd gezag op een positieve en proactieve manier hun medewerking verleenden’’, zegt woordvoerder Ufkes van de SCHN-werf.
Al een week voor de bunkering begon de werf met de voorbereidingen. Daarbij werden de leidingtanks en brandstofleidingen door middel van vloeibaar stikstof afgekoeld tot min 170 graden Celsius. Dit in verband met de temperatuur van min 162 graden Celsius van de LNG-voorraad.
Proefvaarten
De Sefarina is hiermee nog niet klaar voor ingebruikname. Het schip vaart op 29 juni naar de haven van Delfzijl van waaruit er vijf tot zes dagen lang proefvaarten plaatsvinden, vanwege het complexe en innovatieve karakter van het schip.
Tijdens de proefvaarten worden diverse testen uitgevoerd en de certificeringsprocedure van Bureau Veritas doorlopen. Na de proefvaarten vaart het schip naar de Emmahaven in de Eemshaven om afgebunkerd te worden met nog eens 36 ton LNG, ook voor de Eemshaven een primeur.
Vervolgens vertrekt de Sefarina naar een droogdok in Harlingen voor een laatste inspectie, eventuele reparaties en een laatste coating en tenslotte naar Vlissingen voor een testprocedure van laden en lossen in de hoofdtanks. Van daaruit wordt het schip in de vaart genomen.
Speak Your Mind