Nieuwe online China Courant laat zien dat in China de kansen voor het oprapen liggen

De gloednieuwe China Courant is hét online economisch nieuwsportal voor ondernemers die actief zijn in China en ondernemers die daar kansen zien in de nabije toekomst. De online China Courant verzamelt en vertaalt nieuws dat rechtstreeks afkomstig is uit Chinese media. Initiatiefneemster is de Nederlandse met Chinese roots Marion Tjin-Tham-Sjin.

,,Met de China Courant willen wij een steentje bijdragen aan het versterken van de Nederlandse economie door kansen in deze snel groeiende markt dichterbij te brengen”, vertelt zij. De toenemende economische groei in China zorgt ervoor dat de interesse van Nederlands bedrijfsleven in China groeit. Met de economische groei van de afgelopen jaren ontstond een Chinese middenklasse, die een aantrekkelijke afzetmarkt kan vormen en daarmee interessant wordt voor ondernemende Nederlanders, vooral het MKB.

Melkpoeder
Tjin-Tham-Sjin wil met haar China Courant – www.chinacourant.nl – de  in haar ogen eenzijdige beeldvorming over China omzetten in kansen: ,,Westerse media kijken door een Westerse bril. Dat is logisch, maar zo ontstaat wel een eenzijdig beeld. De werkelijkheid is nooit zo eendimensionaal.’’
Nieuwsberichten over babymelkpoeder en China in het voorjaar van 2013 brachten het idee over de China Courant in een stroomversnelling. Tjin-Tham-Sjin: ,,Waar in de Nederlandse media vooral werd gewezen naar Chinese voedselschandalen als oorzaak van de schaarste in onze eigen supermarkten, zagen wij een andere oorzaak. Zonder overigens de voedselschandalen te ontkennen of te negeren, denken wij dat de echte oorzaak ligt in de toenemende welvaart onder Chinezen. Veel Chinese ouders in de snel groeiende middenklasse hebben nu de middelen om Nederlandse melkpoeder daadwerkelijk te betalen.’’ En dat gebeurde dan ook, waardoor schappen in Nederland leeg raakten. De detailhandel reageerde met een restrictie op het aantal pakken babymelkpoeder per klant. Omdat ze geen babymelkpoeder meer mochten kopen bij een drogist, stapten twee Aziatische vrouwen deze week naar het College voor de Rechten van de Mens. Tjin-Tham-Sjin: ,, Wij hebben het vermoeden dat door de opkomst van een enorme middenklasse de schaarste aan grondstoffen en goederen steeds tastbaarder wordt. Melkpoeder is daarom nog maar het begin en wij willen met de China Courant laten zien dat de opkomst van de middenklasse in China invloed op ons gaat hebben, juist voor ondernemers die kansen zien op de Chinese markt.’’

Chinees nieuwjaar
En die kansen zijn er volgens de China-deskundige – zelf onderneemster in Nederland-Chinese business-relaties met haar bedrijf Splendid China. Zij refereert daarbij aan het Chinees nieuwjaar dat deze week (31 januari) op de kalender staat: ,,Dan begint het jaar van het paard, een jaar waarin Chinese medewerkers gemiddeld 8,8 procent meer gaan verdienen. Geld waarmee ze duurdere producten en diensten uit Europa kunnen kopen. En daarvan kunnen slimme, initiatiefrijke Nederlandse ondernemers een mooi graantje meepikken.’’

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.