STADSKANAAL – Op zijn 59e mocht hij met de vut. En daar was internationaal vrachtwagenchauffeur Gerriet Zielstra uit Stadskanaal niet bepaald rouwig om. Het leek hem heerlijk om van zijn welverdiende rust te gaan genieten. Maar al heel snel was hij het thuis zitten meer dan zat. Nu is Gerriet 75 en werkt hij nog altijd als fulltime chauffeur voor Auto Greven in Stadskanaal. Niet omdat het moet, maar omdat hij er zo ontzettend veel plezier aan beleeft. ,,Als ik het niet leuk meer vind, stop ik er acuut mee’’, zegt hij.
Maandag 7 oktober wordt hij 75. Maar Gerriet piekert er niet over om de contactsleutels aan de wilgen te hangen: ,,Ik ben er nog lang niet aan toe om bij huis te blijven. Ik vind het werk hartstikke leuk, hebben een goede klik met de collega’s bij Greven en koester het contact met de klanten.’’
Visitekaartje
Voor Auto Greven rijdt hij door heel Nederland om bedrijfsauto’s te halen en te brengen. Vanwege het grote aandeel van internet in de autohandel dezer dagen, zien veel klanten nooit een verkoper en is Gerriet dus hun enige gezicht bij het bedrijf. Directeur Henri Greven noemt hem ‘een visitekaartje van Auto Greven’: ,,Gerriet is niet alleen zeer ervaren en bedreven als chauffeur, hij gaat ook zeer prettig met onze klanten om. Hij is heel punctueel, komt altijd zijn afspraken na. Wij leveren zo’n vierhonderd auto’s per jaar af die verkocht zijn via internet en hij heeft er nog nooit eentje mee teruggenomen.’’
Zielstra maakt lange werkweken. Soms staat hij al om half vijf op om op pad te gaan. Zijn vrouw Tiny is zijn steun en toeverlaat. Zij gaat er altijd met hem uit, maakt zijn ontbijtje klaar en pelt voor hem een sinaasappel. En hoe laat Gerriet ’s avonds ook thuis is, Tiny wacht altijd op hem met warm eten.
Belevenissen
De chauffeur maakt heel wat mee onderweg. Waar hij ooit begon met een terreinwagen met een auto-ambulance erachter, rijdt hij nu op een volwaardige vrachtwagen. Daarmee levert hij soms op de vreemdste plekken auto’s af. Zo moet hij wel eens naar afgelegen woningen of panden waar anders nooit een vrachtauto komt. ,,Dan kun je niet keren en moet je met het hele spul honderden meters achteruitrijdend weer weg’’, vertelt hij. ,,Of met zo’n combinatie ergens in een drukke, nauwe binnenstad waar je nergens mag parkeren. Als het moet zet ik hem op de trambaan. Hoe het ook zij, ik red mij altijd.’’
Sovjet Unie
Auto Greven levert tegenwoordig veel tweedehands bedrijfsauto’s aan Oost-Europa en de voormalige Sovjet Unie. Meestal komen die kopers de auto’s zelf ophalen. Maar mocht er een verzoek komen om de auto’s daar te gaan afleveren, dan moet Greven toch echt even iemand anders vragen. Gerriet: ,,Mijn vrouw vindt het prima dat ik elke dag aan het werk ga. Maar ze wil niet dat ik ook weer nachten van huis ben. En dat hoeft van mij ook niet meer zo nodig.’’
Speak Your Mind