High-tech nightvision op nieuwe kanalentanker Edersee

artikel binnenvaart

binnenvaart tanker mts Edersee gebouwd bij Groningen Shipyard

De gloednieuwe binnenvaarttanker Edersee is uitgerust met high-tech nightvision (foto Jan Johan ten Have).

De gloednieuwe tanker Edersee van kapitein-eigenaar Torsten Sanders is uitgerust met hightech nightvision. Het schip is daarmee – voor zover Sanders weet – het vierde Duitse binnenvaartschip waarop deze geavanceerde technologie is toegepast. De FLIK-warmtecamera, die is gemonteerd aan het stuurhuis en een bereik heeft van maar liefst 3 kilometer, voorziet de kapitein en stuurman zelfs bij de diepste duisternis van helder zicht.

In het stuurhuis van zijn nieuwe schip demonstreert Sanders de nachtcamera die beelden registreert aan de hand van warmteverschillen. De beelden zijn verrassend scherp, te vergelijken met de beelden van een zwart-wit-televisie. ‘De techniek is oorspronkelijk ontwikkeld voor het Amerikaanse leger, die het gebruiken voor defensieve doeleinden bij nacht. Inmiddels wordt het breder toegepast, onder meer in de zeevaart’, weet Sanders. Het zijn de beelden die we ook wel zien in Amerikaanse reality-politieseries op televisie.

Quellensee
Tot voor kort voeren de drie op de Quellensee, de tanker die vader Sanders in 1988 kocht. Tot die tijd voer vader Sanders als kapitein op de Hengsteysee van Rheinische Tank Reederei (RTR) in Düsseldorf en leerde Torsten het vak op de Plönersee van diezelfde reder. Toen de Plönersee in 1988 werd verkocht, besloot de familie Sanders de stap te wagen en kocht een eigen schip, de in 1958 gebouwde Quellensee, met steun van de Duitse Van Ommeren, later Interstream Barging. En Interstream is ook weer de bevrachter van de nieuwe Edersee.

Had het aan Sanders gelegen, dan was hij nog vele jaren op de Quellensee blijven varen: ‘Het is een ontzettend fijn schip, dat wij in 2000 nog hebben laten voorzien van een volledig nieuw dek. Toen was er nog geen sprake van dubbelwandigheidseisen, dat kwam drie jaar later pas ter sprake.’
Onder krappe marktomstandigheden ervoer de familie Sanders de enkelwandigheid van hun tanker als een tekortkoming; steeds meer opdrachtgevers laten hun minerale oliën en chemicaliën bij voorkeur vervoeren in dubbelwandige tankers. Van meet af aan was voor Sanders duidelijk dat dubbelwandig maken van de Quellensee bedrijfseconomisch gezien geen optie was: ‘Het is en blijft een schip uit 1958.’

Lees het volledige artikel op de website van De Binnenvaartkrant.

Comments

  1. Gustaaf Bouland says

    Leuk om iets van de Quellensee te lezen. Heb jaren geleden met mijn vader Willem Bouland een tijd op dat schip gevaren. Josef Swijgaard was de vaste schipper maar ziek. Later heb ik nog met Josef samen gevaren en daarna overgestapt op de Edersee. Vroeg mij altijd af of er pensioen werd af gedragen en zo ja bij welk pensioenfonds. Weten jullie dat soms?

    Groetjes Gustaaf

    P.S. O ja er was een matroos Gunter Platzke.

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.