publicatie tankvaart
Al heel lang had hij nieuwbouwplannen. Het wachten was op het juiste moment en een mooie kans. Die combinatie deed zich begin dit jaar voor, toen Nico Ribbens de optie kreeg geboden om een gloednieuwe Sunrisetanker te laten bouwen bij het Groningse GS Yard. Die kans greep hij met beide handen aan. Want, zo zegt hij: “De Sunrisetanker is een geldmaker. Met dit schip is een goede boterham te verdienen.”
Sunriseconcept
Helemaal onbekend met het concept Sunrise was Nico Ribbens niet. Zij goede vriend Robin Faasse vaart sinds enkele jaren op de Sunrisetanker Chantal. En zijn tweede motortankschip van dit type is in aanbouw. “Als vrienden praat je overal over”, vertelt Nico. “Van hem hoorde ik louter enthousiaste verhalen over zijn Sunrisetanker. Sinds vorig jaar was ik bovendien met scheepsmakelaar Kamphuis in Sliedrecht uitdrukkelijk de mogelijkheden aan het verkennen om nieuw te gaan bouwen. En ook hij zetten mij op het spoor van het Sunriseconcept van GS Yard.”
Ribbens verdiepte zich in het concept en het verhaal beviel hem: “Dit 110-meterschip met acht tanks kan 2600 ton meenemen bij een diepgang van 3,07 meter. En vooral bij laag water heeft dit schip aanzienlijk meer laadvermogen dan tankers van vergelijkbaar formaat. Dat betekent meer opbrengst. Aan de andere kant zijn de kosten laag dankzij het gebruik van de zuinige en kwalitatief uitstekende Volvo Pentamotoren.”
In januari toog Ribbens met Faasse naar Groningen voor een eerste onderhoud, in februari werd het bestek doorgenomen en toen in april de handtekeningen onder de bouwovereenkomst werden geplaatst, was de cascobouw inmiddels van start gegaan.
Kort tijdsbestek
“De vaart zit er goed in hier, ook dit schip is weer in zeer kort tijdbestek gebouwd”, vertelt afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard. “En dat terwijl dit pas onze derde 110-meter Sunrisetanker is en pas de tweede 110-meter met acht tanks. De bouw verliep voorspoedig en dat is mooi, want voor de komende maanden staat de bouw van nog eens drie van dit type in de planning. En ook nog twee 85-meter Sunrisetankers en een coaster voor Scot Line, een zusterschip van de eerder dit jaar opgeleverde Scot Navigator.”
Voor Nico Ribbens wordt de Janina-R zijn tweede eigen schip. Eerder voer hij op de naar zijn zoon genoemde Wouter-R. In beide namen staat de R voor familienaam Ribbens, een schrijfwijze die al drie generaties geëigend is binnen de familie. “De Wouter-R heb ik in 2015 terug verkocht aan GEFO nadat wij te maken kregen met een ongelukkige samenloop van te veel omstandigheden”, licht hij toe. “Daarom heb ik toen besloten om een stapje terug te doen met als doel om binnen afzienbare tijd aan boord van een nieuw eigen schip te stappen.”
Waar de Wouter-R 105 bij 11,45 meter groot was, meet de Janina-R 110 bij 11,45 meter. Het schip gaat op de spotmarkt varen voor bevrachter Stetra uit Ludwigshafen. Het vaargebied wordt de Rijn en de ARA-regio. “Wat mij betreft is dit een mooi formaatje. Ten opzichte van een 135-meter schip is de investering kleiner en het vaargebied op de zijrivieren van de Rijn groter.”
Zoals te doen gebruikelijk is de Sunrise grotendeels standaard. Om meerdere partijen vracht tegelijk te kunnen vervoeren, is het schip wel deels voorzien van dubbel leidingenwerk. Bij de indeling en inrichting van de roef had Ribbens veel eigen inbreng. Zo is er achterop een dubbele woning te vinden, eentje voor de kapitein of eigenaar en een kleinere personeelswoning. “We varen met een volledig dubbele crew, 14 dagen op en 14 dagen af”, zegt Ribbens.
GS Yard
Bij de afbouw van het schip was Ribbens vrijwel volcontinu aanwezig op GS Yard: “Binnen ons kleinschalig familiebedrijf is de persoonlijke betrokkenheid bij onze schepen van oudsher groot. Ik wilde er bovenop zitten om persoonlijk zo veel mogelijk kennis van het schip te vergaren. Zo heb ik tijdens de bouw met mijn smartphone foto’s gemaakt van alle installaties, zoals leidingenwerk en elektrotechniek. Is er in de toekomst eens een storing of probleem, dan kan ik aan de hand van mijn foto’s precies achterhalen hoe het schip in elkaar zit.”
De bouw bij GS Yard is Ribbens prima bevallen: “Het zijn normale mensen die met twee voeten op de grond staan. Je kunt met al je vragen en opmerkingen bij ze terecht. Er wordt naar je geluisterd en waar mogelijk worden je wensen ingewilligd.”
Sunrise-vrachtschepen
Hoewel er bij GS Yard al jarenlang aan de lopende band nieuwe dubbelwandige tankers van de helling glijden, is de vervanging van de enkelwandige binnenvaartvloot in het kader van de dubbelwandigheidsvereisten per 1 januari 2018 verre van volledig. John Mulder schat dat nog ongeveer een derde van de huidige tankervloot enkelwandig is: “Daarom kunnen wij zeker nog wel even vooruit met ons concept Sunrisetanker. Daarnaast zetten wij dit concept – zeer lichtgewicht schip voor aanzienlijk meer laadvermogen met lichte motoren voor minimaal brandstofverbruik – ook in de markt voor droge-ladingschepen. Hiervan hebben wij er inmiddels één gebouwd en wij verwachten zeker toenemende vraag. Want het gaat tenslotte om het economisch rendement van een schip. Maximale tonnen en minimaal verbruik. De Sunrise is het 110-meterschip met het grootste tonnage op de markt, terwijl het brandstofverbruik zeer laag is. Uiteindelijk gaat het om de opbrengst!”
Lees deze publicatie tankvaart in De Binnenvaartkrant.
Meer publicaties van Ten Have Tekst.
Speak Your Mind