Presentatie en Westerwoldse energiecoöperatie en zonnepanelen op eigen dak in Onstwedde en Wedde

persbericht

Winst ‘We doun ’t zulf’ Groninger Energie Koepel voor lokale initiatieven

ONSTWEDDE/WEDDE – Op initiatief van de Coöperatie Groninger Energie Koepel vinden er binnenkort in Onstwedde en Wedde presentaties plaats van het plan voor een Westerwoldse energiecoöperatie en de mogelijkheden van zonnepanelen op eigen dak. Het motto is ‘We doun ’t zulf’, uitgangspunt dat de winsten uit energie niet naar aandeelhouders van grote energiebedrijven moet gaan, maar ten goede moeten komen aan initiatieven in eigen regio.

De Groninger Energie Koepel wil geen winst maken. Doelstelling is in de eerste plaats bijdragen aan een gezondere leefomgeving met lokale initiatieven. Dat gebeurt door middel van lokale energiecoöperaties, zoals Pekela Duurzaam en Grunneger Power. Een soortgelijke coöperatie wil de koepel ook in Westerwolde laten ontstaan. En in de tweede plaats wil de koepel burgers informeren over de mogelijkheden, voor- en nadelen van zonnepanelen op eigen dak.

Energiecoöperatie

Een Westerwoldse energiecoöperatie heeft als doel collectief en op duurzame wijze energie inkopen, onder meer bij lokale producenten, zowel bedrijven als particulieren. Burgers in de regio kunnen lid worden van de coöperatie om er hun elektriciteit af te nemen. En het bedrag dat er bij de coöperatie aan het eind van het jaar onder de streep overblijft, gaat naar lokale initiatieven. De leden bepalen gezamenlijk welke initiatieven dit zijn.

Zonnepanelen op eigen dak

Duurzame elektriciteit uit zonnepanelen op eigen dak wordt steeds gangbaarder. Tijdens de informatiebijeenkomst in Onstwedde vertelt Ane Vermaat over zijn ervaringen met de zonnepanelen op het dak van zijn woning in Onstwedde. En tijdens de bijeenkomst in Wedde doet inwoonster Jantje Koeweiden van dat dorp hetzelfde.

Sprekers

Op beide avonden vertelt Henk Slomp van Coöperatie Pekela Duurzaam over zijn ervaringen met de lokale energiecoöperatie in Pekela. Ook is hij zeer ervaren met zonnepanelen op eigen dak. Hij geeft tijdens de bijeenkomsten antwoorden op vragen als: Welke eisen stellen zonnepanelen aan het dak? Waar moet je op letten als je zonnepanelen wilt aanschaffen? Wat is het rendement van zonnepanelen op eigen dak? En hoe zit het met de teruglevering van stroom aan het net? Woordvoerder Philip Kocken van de Groninger Energie Koepel vertelt beide avonden iets over het financieel rendement van zonnepanelen op eigen dak en over het reilen en zeilen van een lokale energiecoöperatie. Hetzelfde geldt voor Reina Boels, die vanuit haar bedrijf in de Koekjesfabriek in Wedde als bewogen voorstander van duurzaamheid actief is in maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De bijeenkomst in Wedde vindt plaats op 12 november vanaf 20.00 uur in dorpshuis De Voortgang aan de Kerkstraat 10. De bijeenkomst in Onstwedde staat op het programma op 19 november in eetcafé Gerak aan de Dorpsstraat 49 en begint om 20.00 uur.