Eerste 110-meter-Sunrisetanker Chantal in de vaart

Lees het artikel in de digitale uitgave van De Binnenvaartkrant.

Met de ingebruikname van de Chantal door Robin Faasse wordt het Sunriseprogramma van Groningen Shipyard verder uitgebreid. Na de oplevering van een reeks 85-meter Sunrisetankers, heeft de Groninger werf de stap gezet om de lichtgewicht tanker ook in 110-meter uitvoering op de markt te brengen.

110 meter Sunrise

Groningen Shipyard ontwikkelde als zusje van de 85-meter Sunrisetanker een 25 meter langere variant. ,,Wij hebben dit schip ontwikkeld omdat er veel vraag is naar dit type schepen met weinig diepgang en een groot laadvermogen’’, vertelt afbouwbegeleider John Mulder van Groningen Shipyard. Qua vorm lijkt de nieuwe 110-meter op haar kleinere zus, maar er bestaan ook wezenlijke verschillen tussen beide modellen. Zo staat de woning van de 110-meter op flexibles wat resulteert in een behoorlijke reducering van decibels in de woning. Tijdens de proefvaart werd in de accommodatie een geluidsniveau van 53 decibel gemeten. De achterzijde van het onderwaterschip is optimaal gestroomlijnd, zodat de watertoevoer op de schroeven optimaal is, wat een zeer gunstige invloed heeft op de toch al zeer gunstige verhouding snelheid-verbruik-laadvermogen. Gezien de grootte van het schip is de kruiplijn van 4,5 meter opvallend laag. En op de hoogte van de machinekamer achter is een groot brandstofvolume van zo’n veertig kuub aanwezig.

Mts Chantal, de eerste 110-meter Sunrise programma, de ultralight tanker is gebouwd bij Groningen Shipyard in Waterhuizen

Motortanker Chantal is de eerste 110 meter lange Sunrisetanker van Groningen Shipyard (foto Jan Johan ten Have)

Directeur Daniel Gausch van Groningen Shipyard is een van de founding fathers van dit schip. In zo’n anderhalf jaar tijd werd het schip ontworpen en geëngineerd door Ingenieurtechnik KWL in Erlenbach am Main. ,,De ontwikkeling van het schip verliep vlotjes. En de sleeptest, uitgevoerd bij DST in Duisburg, gaf ons al een gunstig beeld.’’, zegt Mulder. Hij vertelt dat de proefvaart op 28 april het positieve beeld van het schip nog eens bevestigde: ,,De snelheid van het schip lag boven verwachting. En door de prima ligging van het schip in het water is er weinig hekgolf.Door de gunstige proefvaart zijn wij zeer positief gestemd over eventuele vervolgprojecten.’’ De scheepsclassificatie en keuring gebeurde door GL.

Tankvaart

Robin Faasse begon – net 23 jaar oud – als zelfstandig kapitein-eigenaar op een 82-meter vrachtschip de Scaldis. Hij sloeg het advies van zijn ouders om er niet aan te beginnen – het schip was te weinig functioneel en de tijden te duur – in de wind en noemt zijn eerste voetstappen in zelfstandig varen met gevoel voor ironie ‘een leerzame tijd’. Dit schip verkocht het echtpaar in 2001, waarna Robin een paar jaar in loondienst ging varen in de aflossing. Wat de toekomst zou brengen, wist hij toen nog niet. ,,Mijn ouders zaten vroeger in de tankvaart. Maar ik had mezelf voorgenomen om nooit van mijn leven op een tanker te gaan varen. Ik vond die markt vroeger een slangenkuil’’, vertelt hij. De tankermarkt ontwikkelde zich echter in een richting die hij niet had voorzien: ,,De tankvaart professionaliseerde enorm. Tot op de dag van vandaag is de tankvaart enorm professioneel, de techniek is – ook qua effect op het leefmilieu – ontzettend ver.’’

Robin en Chantal Faasse, eigenaren van 110-meter Sunrise tanker Chantal

Robin en Chantal Faasse, eigenaren van 110-meter Sunrise tanker Chantal (foto Jan Johan ten Have).

Intussen waren Robin en Chantal gezegend met twee zonen. Het gezin woonde aan de wal en het werk als afloskapitein bood Robin ook meer gelegenheid voor het onderhouden van een sociaal leven. Het echtpaar wist dat dit zou veranderen als er weer een drogeladingschip zou komen. Dit alles resulteerde erin dat zij in 2003 toch de stap maakten die Robin nooit had verwacht: ze kochten de tanker Calidris, een 85-meterschip met een breedte van 9,50 meter. ,,En achteraf denk ik wel eens dat we dit veel eerder hadden moeten doen’’’, zegt Faasse.

Uniek

Tweeënhalf jaar geleden ontstond het plan om nieuw te gaan bouwen. Met het oog op de aankomende dubbelwandigheidseisen zou de Calidris worden verruild voor een nieuwe, dubbelwandige tanker. Scheepvaartadviseur Tiemen Kamphuis legde de contacten tussen Faasse en Groningen Shipyard. Het eerste plan was om een conventionele 110-metertanker te gaan bouwen.

Deymann Rohrbau in Haren (Ems) verzorgde de dekleidingen van Sunrisetanker mts Chantal, gebouwd bij Groningen Shipyard

Deymann Rohrbau in Haren (Ems) verzorgde de dekleidingen van de mts Chantal (foto Jan Johan ten Have).

 

En terwijl het nieuwbouwplan langzaam maar zeker vorm kreeg, veranderde het verkoopplan van de Calidris. Faasse vertelt over zijn schip met thuishaven Schmachtenhagen: ,,Meer en meer kwam ik tot het besef dat er eigenlijk geen beter scheepje is dan deze. Het loopt goed, is ontzettend laag en draagt goed. Het vaargebied is enorm en het werken met dit schip overzichtelijk. En dat met laadvermogen van liefst 1700 ton bij 3,00 meter, daarin is de Calidris werkelijk uniek. Bovendien zit er een vast contract met GEFO op dit schip. Daarom hebben we besloten om het zo lang mogelijk in de vaart te houden.’’

Het besluit om met de Calidris te blijven varen, ging niet ten koste van het nieuwbouwplan. En toen de directie van Groningen Shipyard – Daniel Gausch en Christian Hochbein – het plan opperden om hun Sunriseprogramma uit te breiden met een 110-metermodel, was Faasse meteen geïnteresseerd. Vooral het concept met aandrijving door twee Volvo Penta gemariniseerde vrachtwagenmotoren sprak tot zijn verbeelding: ,,Bij problemen met motoren is de vervanging aanzienlijk goedkoper en sneller te realiseren. Zonder tegenslag kun je binnen twaalf uur weer in de vaart zijn.’’ Ook de zeer gunstige verhouding snelheid-laadvermogen-verbruik droegen bij aan het besluit van de familie Faasse om als eerste de handtekening te zetten onder de bouw van een 110-meter Sunrisetanker.

Ontwerp

Robin Faasse droeg zelf ook bij aan het ontwerp van zijn nieuwe schip. Zo wilde hij zo groot mogelijke ramen, zowel in de accommodatie als in het stuurhuis. ,,Want waar glas kan zitten, moet je geen aluminium plaatsen’’, vindt hij. Ook wilde hij een naar achteren aflopend stuurhuisdak om te voorkomen dat het optisch voorover helt en had hij zo zijn eigen ideeën over de optische lijn van het bovenwaterschip, waaronder de boeiingen. Om zijn ideeën op papier te krijgen, leerde hij zichzelf 3D-tekenen en werkte drieënhalve maand aan zijn bijdrage aan het ontwerp, dat verder voor rekening kwam van Gausch en, Ook in de inrichting van de accommodatie werden eigen ideeën van Faasse verwerkt. De woningbetimmering en bouw van het stuurhuis kwamen voor rekening van Wessels uit Haren (Ems.). Over de inrichting van de accommodatie vertelt Faasse: ,,Met het oog op systeemvaart wilden wij een woning waarin een gezin goed kan leven.’’ Het is de bedoeling dat verschillende van Faasse’s ideeën ook worden meegenomen in de bouw van eventuele toekomstige 110-meter Sunrisetankers.

Het stuurhuis van Sunrise tanker mts Chantal

Het stuurhuis van Sunrisetanker Chantal (foto Jan Johan ten Have)

Iets meer dan zes maanden naam de uiteindelijke bouw van het schip in beslag. ,,Het verliep allemaal keurig volgens planning’’, zegt Faasse. ,,De samenwerking met Gausch, zijn mede-eigenaar Christian Hochbein en afbouwbegeleider John Mulder was uitstekend en plezierig. Iedereen die aan die schip meebouwde, leverde uitstekend werk af. Een schip is bedoeld om een boterham mee te verdienen. Maar je moet er ook op leven en het mag er wat mij betreft best een beetje mooi uitzien, zonder overdadige luxe. Wij zijn trots op ons nieuwe schip.’’

 

Groeneveldt Marine Service BV Papendrecht levert motoren en toebehoren Sunrisetanker Chantal

Groeneveldt Marine Service in Papendrecht leverde alle motoren met toebehoren zoals keerkoppelingen, koelers en dempers voor de eerste 110-meter Sunrisetanker Chantal van Robin Faasse. Het betreft twee Volvo Penta hoofdmotoren, twee John Deere generatoren en een Hatz havenset.

Volvo Penta

De Volvo Penta’s zijn gemariniseerde vrachtwagenmotoren, die per stuk 750 pk vermogen leveren. De in totaal 1500 pk is uitzonderlijk weinig vermogen voor een 110-meter tanker. Niet alleen bespaart dit qua gewicht een paar ton ten opzichte van een reguliere scheepsmotor – wat bijzonder relevant is voor het ‘ultralight’ Sunriseconcept – ook maakt dit het schip uitzonderlijk zuinig. ,,Dat bespaart aanzienlijk op kosten en is bovendien van bijzonder gunstige invloed op de carbon footprint. Zuinig varen is de toekomst’’, zegt directeur Klaas Groeneveldt van Groeneveldt Marine Service. ,,En daarin is de Volvo Penta uniek in zijn soort, zuiniger zijn ze er niet.’’

Sunrisetanker Chantal wordt aangedreven door twee 750 pk sterke Volvo Penta gemariniseerde vrachtwagenmotoren.

In de machinekamer van Sunrise tanker Chantal staan twee Volvo Penta motoren van 750 pk per stuk (foto Jan Johan ten Have)

Groeneveldt leverde de motoren met toebehoren en was betrokken bij de inbouw, die plaatsvond door Maritiem Cluster Friesland. Ook bij het opstarten en de proefvaart was Groeneveldt van de partij. Groeneveldt is vaste toeleverancier van de Volvo Penta motoren voor de Sunrise-serie, sinds enkele jaren geleden de eerste 85-meter Sunrise werd gebouwd. ,,We zijn destijds bij directeur Daniël Gausch aanbevolen door Mark Verhaar van Verhaar Omega. Groningen Shipyard gaf ons de kans en die hebben wij met beide handen aangegrepen. Gezien de signalen die wij krijgen en de duur van de samenwerking, bevalt dat van beide kanten uitstekend.’’
Groeneveldt onderscheidt zich als kleinschalige onderneming in korte lijnen met klanten, het contact is persoonlijk en direct. En over de flexibele instelling van zijn bedrijf zegt Groeneveldt: ,,Wij doen altijd wat we kunnen om het onze klanten helemaal naar wens te maken. Als het niet te koop is, maken we het. In overleg is bijna alles mogelijk.’’

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.