gepubliceerd in Week in Week uit
TER APEL/NIEUW-BUINEN/EMMEN – De Nedersaksenlijn moet er komen. Dat willen de partijen in de vaste Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat unaniem. Dit werd duidelijk tijdens het jaarlijkse Infrastructuurdebat op maandag 25 november. Onder het toeziend oog van een Noordelijke lobby van tientallen Noorderlingen op de publieke tribune spoorden de partijen PVV-staatssecretaris Chris Jansen uitdrukkelijk aan tot meer voortvarendheid. Twee dagen eerder liep de regio letterlijk warm voor de railverbinding. Ruim zestig hardlopers, waaronder burgemeester Klaas Sloots van Stadskanaal, liepen – deels in estafettevorm – de ontbrekende 35 kilometer van de spoorlijn van Emmen naar Stadskanaal.
Het zat de Noordelijke lobbydelegatie niet mee, op weg naar Den Haag. De autobus die om half zeven uit Stadskanaal vertrok richting Den Haag, gaf op de heenweg midden op de snelweg de geest. Een lange file en ernstige vertraging op weg naar het belangwekkende debat waren het gevolg. Ruim anderhalf uur na aanvang van de vergadering arriveerden de in fluorescerend gele actieshirts gehulde Noordelingen bij de vergaderzaal. Daar kreeg de delegatie een volgende tegenslag te verwerken: de gele shirts met opdruk ‘Wij lopen warm voor de Nedersakenlijn’ moesten uit, bij vergaderingen van de volksvertegenwoordiging is geen ruimte voor zichtbare actie-attributen. Met frisse tegenzin lieten ze de speciaal voor deze gelegenheid gemaakte kledingstukken achter bij de beveiliging.
Bij het debat, waarbij spoor-, weg- en waterbouwprojecten in heel Nederland aan de orde kwamen, was het Noorden zeer sterk vertegenwoordigd op de publieke tribune. Zo bevonden zich onder de Noordelijke lobby-delegatie onder meer voorzitter Melle Mulder van Stichting Nedersaksenlijn, de Groninger Commissaris van de Koning René Paas, gedeputeerde Henk Jumelet van Drenthe, burgemeester Klaas Sloots van Stadskanaal, de wethouders Jeroen Hartsuiker en Henk Zwiep van Borger-Odoorn en beleidsmedewerker Economische Zaken Gerhard Roelfes van de gemeente Westerwolde.
Nedersaksenlijn Run
Jumelet en Sloots waren twee dagen eerder ook al publiekelijk actief voor de Nedersaksenlijn. Jumelet loste toen bij stadion De Meerdijk in Emmen het startschot voor de Nedersaksenlijn Run, de Stadskanaalster burgemeester was één van de ruim zestig lopers die de ruim 35 kilometer over het ontbrekende tracé. De spoorlijn was al in de bus van Stadskanaal naar het startpunt onderwerp van gesprek. Er klonken onder de lopers wel wat twijfels of de lijn er binnen afzienbare tijd echt ligt. Voor het startschot noemde Jumelet deze loop een ‘mooie motivatie’, waarna de lopers op pad gingen. Nadat ze onderweg in Musselkanaal nog werden aangemoedigd door Sinterklaas en zijn pieten, arriveerden de lopers na zo’n vier uur in het schemerdonker bij de eindstreep op Makeport Mercurius, een beoogde stationslocatie in Stadskanaal.
Inzet
De Nedersaksenlijn is essentieel voor de ontwikkeling en leefbaarheid van Oost-Groningen en -Drenthe op lange termijn. Want infrastructuur bepaalt waar mensen gaan wonen, zo leert de geschiedenis. De aanleg van de lijn was dan ook opgenomen in het regeerakkoord van het huidige kabinet. Koning Willem-Alexander noemde hem zelf in zijn troonrede van dit jaar. Desondanks trapte Jansen daarna plotseling op de rem omdat er onvoldoende geld zou zijn. Dit tot onvrede van de Kamercommissie. Alle partijen willen de Nedersaksenlijn, zo maakten de commissieleden twee dagen later onverbloemd duidelijk tijdens het Infrastructuurdebat. Jansen kreeg de opdracht mee om zich harder in te zetten om de ontbrekende 1,3 miljard euro op tafel te leggen voor aanleg van het ontbrekende stuk spoor tussen Veendam en Emmen en stations in Stadskanaal en Ter Apel.
Reacties uit de regio
“De meerderheid staat er positief in”, zag Wethouder Henk Zwiep van Borger-Odoorn tot zijn genoegen. Zijn collega Jeroen Hartsuiker: “Vandaag ging het in de goede richting. Natuurlijk willen wij zo snel mogelijk horen dat voldaan is aan de financieringseisen. Die is er nog niet. Maar we voelen zeker brede steun om stappen te zetten.” Of de lijn van Stadskanaal via Ter Apel zou lopen of rechtstreeks naar Emmen, was lang onduidelijk. “Dat de lijn langs Ter Apel gaat lopen en er in deze plaats een station komt, is nu zo goed als zeker”, zegt Gerhard Roelfes van de gemeente Westerwolde tevreden. “Rondom de stationslocatie bestaan veel mogelijkheden voor ontwikkeling van bedrijfsleven. Ook is er plek voor mogelijk duizenden woningen. TA wordt heel veel aantrekkelijker om te wonen als je werkt in Emmen, Zwolle, Groningen en zelfs Enschede werkt. Ook Mulder toonde zich na het debat ‘heel tevreden’: “Ik voorzie dat het geld komend voorjaar op tafel ligt. Want dat is de oproep van de Tweede Kamerleden aan het Kabinet.”
De staatssecretaris gaat op 20 december opnieuw met het Noorden in gesprek en beloofde bij de voorjaarsnota 2025 met een voorstel te komen.
Speak Your Mind