Ambachtelijk familiebedrijf Hoekstra Parket & Vloeren voor binnen- en buitenvloeren, betimmering en stoffering

(bedrijfsreportage gepubliceererd in De Binnenvaartkrant van 26 maart 2014)

Schipperszoon en voormalig kapitein René Hoekstra en zijn echtgenote Franziska verruilden dertien jaar geleden het leven aan boord voor een woning in het Friese Bantega. Daar vieren zij dit jaar het tienjarig bestaan van hun ambachtelijk familiebedrijf Hoekstra Parket en Vloeren BV. Met het bedrijf combineren zij ruime praktijkervaring in de cruisevaart met vakkennis op het gebied van alle soorten binnen- en buitenvloeren, betimmering en stoffering.

Hoekstra Parket & Vloeren verzorgt interieurs voor nieuwbouw cruiseschepen van A tot Z. Zo installeert de zaak momenteel alle vloerbedekking voor zowel de binnenvloeren als de dekken voor een nieuwbouw cruiseschip. Een ander project is de bouw en stoffering van banken op maat voor een scheepssalon. Bij planvorming en ontwerp werkt Hoekstra daarbij nauw samen met de eigenaar en een architect. Ook schakelen verschillende cruiserederijen Hoekstra in voor doorlopend onderhoud en renovatie van vloeren en interieurs.

teakdek wave

(foto Hoekstra Parket & Vloeren)

,,Onze specialiteit is maatwerk op projectbasis’’, vertelt Franziska. Waar haar wederhelft zich heeft toegelegd op het leggen van vloeren en de bouw van interieurdelen en meubels, houdt zij zich bezig met stoffering en de administratieve kant van het bedrijf. ,,Het werk met een naaimachine leerde ik al als meisje van mijn moeder. Die kennis komt goed van pas bij woningstoffering’’, vertelt zij. René heeft zijn kennis van vloeren in de loop der jaren verder verdiept en beschikt ook  over de kennis en machines voor het egaliseren van vloeren en het aanleggen van gietvloeren. Als dealer van Mapei Nederland verzorgt Hoekstra vloercoating in elke gewenste kleur en motief.

Veel cruisereders kiezen bij de bekleding van de passagiersdekken voor grastapijt. Hoekstra levert en legt dit in elke gewenste kleur en elk gewenst motief. ,,Vooral teakmotief is erg in trek aan dek van cruiseschepen’’, weet Franziska. ,,Kunstgras heeft veel voordelen. Zo is het goed schoon te houden en waterdoorlatend. Bovendien kan Hoekstra het, door een hele scherpe inkoop,  zijn klanten prijstechnisch ergaantrekkelijk aanbieden en wordt het product in Nederland gefabriceerd.

Historie
Als schipperszoon belandde René in de passagiersvaart. Daar leerde hij de Zwitserse Franziska kennen, die als manager aan boord aan de slag ging toen zij uitgekeken was op de hotelbranche ‘aan wal’ waarin zij werkte. Ze voeren nog enkele jaren en kozen toen voor een leven op het vasteland. Toen ze van boord stapten, stonden de twee aan de wal met alleen een koffer en elk twee rechter handen. De grote vraag was: wat gaan we doen? Een grote organisatie in parketvloeren zocht franchisers en dat leek de twee wel wat. René volgde er de parketteersopleiding en ging aan de slag met vloeren voor woningen.

Al snel ging de organisatie failliet, waarop echtpaar Hoekstra besloot zelfstandig verder te gaan. De contacten met hun voormalig werkgever de cruisereder waren nog altijd prima en deze vroeg Hoekstra om aan de slag te gaan met inbouw en winters onderhoud van de scheepsinterieurs. Ook wordt er af en toe een beroep op hem gedaan als afloskapitein. De combinatie van kennis van de vaart en van vloeren en interieur bleek een uitstekende voor de inrichting van cruiseschepen.

Het bedrijf floreert, onder meer dankzij twee ligplaatsen voor ombouw en verbouw van schepen in Lemmer, waarover Hoekstra in overleg met de gemeente beschikking heeft. Desgewenst vaart René een te onderhouden schip zelf naar Zuidwest-Friesland. Franziska: ,,Dat vinden klanten een meerwaarde, dus doen we dat graag. Dat is sowieso onze insteek: wij doen waar de klant om vraagt. En kunnen we het zelf niet, dan zoeken wij in ons sterke netwerk naar een partij die het voor elkaar kan maken.’’

Kijk voor meer informatie op de website van Hoekstra Parket & Vloeren.

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.